Sportovní legendy

2008: Nejmladší šampión Formule 1

Teprve při druhé sezóně ve Formuli 1 dokázal Lewis Hamilton neuvěřitelného úspěchu, když titul v napínavém souboji vyhrál jako nejmladší šampión poté, co se mu to v debutové sezóně málem podařilo. Jeho rival Felipe Massa už po přejití cílové čáry v Brazílii slavil titul, protože šestému Hamiltonovi body nevycházely, pouze několik metrů před cílem se však Lewisovi podařilo předjet na dešti chybujícího jezdce a pátým místem tak v součtu bodů předehnat Massu.

2000: První vítězství po návratu DTM

Původní série závodů DTM, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, byla ukončena v roce 1996, a její nástupce přišel v roce 2000 jako Deutsche Tourenwagen Masters. V novém DTM úspěchy Mercedes-Benz pokračovaly, Bernd Schneider vyhrál s vozem CLK šampionát jezdců a také díky Klausu Ludwigovi se slavil i titul mezi značkami. Oba byly Schneiderem obhájeny rok poté a také v letech 2003 a 2006.

1998: Stříbrné šípy zažily comeback snů

V roce 1997 tým McLaren Mercedes ve Formuli 1 změnil hlavního sponzora z Marlboro na West a byla obnova tradice slavného střibřitého zbarvení. Po nadějné sezóně tým Stříbrných šípů pokračoval ve stejném složení Mika Häkkinen-David Coulthard i v roce 1998 a s monopostem MP4/13 Fin Häkkinen vyhrál titul mezi jezdci a stáj McLaren Mercedes titul konstruktorů.

1997: Kralování FIA GT šampionátu

V roce 1997 se Mercedes-Benz rozhodl pro účast v šampionátu FIA GT. Grand touring vozy kategorie GT1 vycházely z existujících modelů, mohly však být výrazně upraveny. Bernd Schneider s vozem Mercedes-Benz CLK GTR zajistil vítězství mezi jezdci i týmy a o rok později se to samé povedlo Klausu Ludwigovi s Mercedes-Benz CLK LM, které mělo oproti dvanáctiválcovému GTR osmiválec.

1995: Pokračování výher v DTM

V roce 1994 vstoupil do DTM Mercedes-Benz s novou třídou C s 2,5litrovým šestiválcem o výkonu 400 koní a Klaus Ludwig opět pro značku vyhrál pořadí jezdců i konstruktérů. Třída C stanovila nový standard jízdních vlastností a agility závodních cestovních vozů.

1994: Vítězství v Indianapolis 500

Motor Mercedes-Benz se kromě Formule 1 objevil i ve vozech CART. V roce 1994 poháněly monopost Penske PC-23 a tisícikoňový agregát zajistil vítězsví v prestižním závodě Indianapolis 500. Na domácí půdě oslavoval Al Unser, Jr.

1992: Dominance v šampionátu cestovních vozů DTM

Rok 1992 byl významnou kapitolou pro úspěch modelu 190, předchůdce dnešní třídy C. Závodní speciál pro německý šampionát cestovních vozů dosáhl s legendárním Klausem Ludwigem za volantem rekordních 16 vítězství a sezónu jasně ovládl. Mercedes 190E Evo 2 dodnes zůstává ikonou.

1989: Úspěchy závodního vozu Sauber-Mercedes C9

V roce 1988 vstupuje jako Sauber Team značka Mercedes-Benz do šampionátu sportovních prototypů, výstavky motoristických technologií. Té sezóny vůz Sauber-Mercedes C9, dosahující rychlosti až 400 km/h, vyhrává pět závodů a v roce 1989 dokonce osm, včetně dvojitého vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. To stačilo na vítězství v pořadí jezdců i konstruktérů. V roce 1990 to zopakovali s monopostem C11.

1978: Zdárná účast v jihoamerickém rally šampionátě

Vozy Mercedes-Benz se vždy účastnily i rally závodů a v roce 1978 to byly rychlé V8 modely 450 SLC, které závodily v jihoamerickém šampionátu a v sezóně skončily první a druhé. Vývoj rally vůz pokračoval dále a v roce 1980 byl dokonce upřednostněn před Formulí 1, kterou se MB rozhodl dočasně opustit.

1955: Vítězství v Mille Miglia s rekordním časem

Pilot Stirling Moss v roce 1955 s vozem Mercedes-Benz 300 SLR dosáhl trimfu, který je dodnes nezapomenut. Závod Mille Miglia o délce 1600 km vyhrál v čase 10 hodin a 7 minut, když Itálií projížděl průměrnou rychlostí 157 km/h, což už nikdo nikdy nepřekonal. Přes výkonové manko na konkurenci 300 SLR pojistil vítězství v celém světovém šampionátu značek.

1954: Návrat do Formule 1 a světového mistrovstí

V roce 1953 se vozy Mercedes-Benz vrátily do kolotoče velkých cen. Tehdy se šampionátu říkalo již Formule 1. Na vozu W196 byly zvláštní jeho tři verze délek a také výrazně slabší výkon oproti předválečným letům: nepřeplňovaný 2,5litrový osmiválec dával výkon 290 koní. Juan Manuel Fangio dominoval hned další sezóně, 1954.

1952: Gullwing vyhrává Carrera Panamericana

Ikonický model s vyklápěcími dveřmi Mercedes-Benz 300 SL nezapůsobil jen svou krásou, ale také výkony. Závodní verze s třílitrovým šestiválcem dosahovala 175 koní a po stříbru v italském závodě Mille Miglia vyhrála na německém Nürburgringu i ve francouzském Le Mans. Neskutečným úspěchem ale bylo především vítězství v 3300 km závodě Carrera Panamericanama na nezpevněných mexických cestách.

1939: Dvojité vítězství v Tripoli

Organizátoři Velké ceny v libyjské Tripoli v roce 1939 nečekaně přišli s požadavkem na maximální objem vozů pouhých 1,5 litru. Za pouhých osm měsíců vývoje však inženýři Mercedes-Benz připravili monopost W165. A v široké konkurenci desítek vozů vybojovali jezdci první dvě místa. Závodění přerušila válka a 1,5litrové vozy se už nevrátily.

1938: W154 dominuje formulovým závodům

Extrémní nárůst výkonu a rychlosti bylo nutné restrikovat. Pro sezónu 1938 byla stanoven limit objemu motorů na 4,5 litry, nebo na 3 litry s turbem. Daimler-Benz opět vsadily na turbomotory a model W154 osadili motorem V12, který dosahoval výonu 430 hp. Zvláštnostím jev nastal, když se nové, slabší, závodní vozy ukázaly rychlejšími. V této sezóně Rudolf Caracciola dominoval evropskému šampionátu a v závodě v Tripoli braly vozy Mercedes-Benz první tři místa.

1937: Stříbrné šípy vyhrávají evropský šampionát

Vrchní inženýr Rudolf Uhlenhaut na sezónu 1937 vyvinul nový vůz W125 výraznou modifikací W25. Původní idea motoru V12 byla opuštěna. I tak s osmiválcem s obsahem 5,7 litru a šíleným výkonem 646 koní neměl Stříbrný šíp Mercedes konkurenci. Pilot Rudolf Caracciola vyhrál německý i evropský šampionát.

1934: Zrození legendy Stříbrných šípů

V roce 1934 mezinárodní asociace motoklubů zavedla 750kg váhový limit pro závodní vozy. Mercedes-Benz na toto zareagoval modelem W25 s 3,3litrovým turbo osmiválcem o výkonu 314 koní. Dalšími novinkami bylo nezávislé zavěšení kol a hydraulické bubnové brzdy. V prvním závodě sezony, na německém Nürburgringu, vznikla legenda Stříbrných šípů. Vůz totiž den před závodem stále vážil 751 kg a bylo tak rozhodnuto poslední kilogram ušetřit sedřením bílého nátěru z hliníkové karoserie. Tak vznikla neskutečná stříbrná vizáž, kterou používají vozy Mercedes-Benz dodnes. Manfred von Brauchitsch závod vyhrál v rekordním čase.

1927: 76 vítězství

V roce 1927, tedy už jako společnost Daimler-Benz a značka Mercedes-Benz, se automobilka účastnila více než 90 závodů. A ať už to byly závody do vrchu, rally nebo okruhové závody, modely MB vyhrávaly. Z této doby pochází přeplňované vysokooobjemové modely S, SS, SSK a SSKL, které dominovaly závodům, ale v civilní verzi byly dostupné i k prodeji.

1914: Vítězství ve Velké ceně Francie

Jen týdny před první světovou válkou se podařilo vozům Mercedes dosáhnout nevídaného výsledku ve velké ceně Francie. Mercedes Grand Prix o objemu 4,5 litru a výkonu 115 koní obsadil celé stupně vítězů díky výkonům pánů Lautenschlagera, Wagnera a Salzera. Na trati v Lyonu museli odkroužit 750 km - dvakrát více, než se v F1 jezdí nyní. Při průměrné stokilometrové rychlosti navíc museli v monopostu vydržet celých sedm hodin.

1911: 200koňový závoďák "Bleskový Benz"

Hon za vyšší rychlostí neutuchal. Blitzen-Benz, bleskový Benz, byl sestrojen v roce 1910 a jeho 21litrový čtyřválec produkoval 200 koní. Na trati v Daytona Beach stanovil rychlostí rekord 228 km/h, který nebyl překonán dalších 9 let. Závodní auta neměly ochranné prvky ani skla, přesto se rekordy měřily výhradně na pískových tratích.

1908: Mnohonásobný úspěch ve Velké ceně Francie

Francouzská Grand Prix v roce 1908 měla být doménou domácích vozů, vavříny si však odnesly vozy německé produkce. Daimlerovy 140koňové Mercedesy se umístily na prvním a pátém místě a druhé a třetí místo vybojovaly Benzovy monoposty.

1903: Vítězství v závodě Gordona Bennetta

Dva roky po Mercedesu 35 hp už v Daimlerově továrně sestrojili rovonu devadesátikoňový závoďák. Nejdůležitější motoristickou událostí roku 1903 byl závod Gordona Bennetta v Irsku. Před závodem bohužel podnik Daimler zachvátil požár a speciál byl zničen. Na závod byly však nakonec použity už prodané 60koňové vozy a i přesto s jedním z nich vybojoval Belgičan Camillem Jenatzym vítězství.

1901: Začátek éry Mercedes

Automobilismus začal na přelomu století ovlivňovat všechny sféry života, včetně té sportovní. Wilhelm Maybach pro závod okolo francouzského Nice nechal vyrobit vůz s na tu dobu vysokými 35 koňmi a maximální rychlostí 100 km/h. Podle dcery investora Emila Jellinka byl pojmenován Mercedes. S přelomově vepředu umístěným motorem ujel závodním Wilhelm Werner 400 km trasu s průměrnou rychlostí téměř 60 km/h. Na sekretáře francouzského autoklubu výkon tak zapůsobil, že napsal, že "jsme vstoupili do éry Mercedesu".